NAVRCHOLU.cz

 

Staňte se našim fanouškem na Facebooku

Kytara - noty, taby pro kytaru, škola hry na kytaru

 

Vyhledat podle

Název:
Skladové číslo:
Hledat v popisu:
 
 

Toby Walker: How To Build Awesome Fingerpicking Instrumentals (instruktážní video pro kytaru)

Cena:  765 Kč

Speciální objednávka

Instruktážní video pro kytaru.
 

Toby Walker: Guitar Licks-Ercises Exercises (instruktážní video pro kytaru)

Cena:  766 Kč

Speciální objednávka

Instruktážní video pro kytaru.
 

12-String Guitar Technique (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  765 Kč

Speciální objednávka

Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Technika dvanáctistrunné kytary. Dostaňte maximum z těch strun navíc a objevte skutečný …
 

A Guitar Lesson With David Bromberg (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  765 Kč

Speciální objednávka

Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Kytarová lekce s Davidem Brombergem.   David Bromberg procestoval se svou kytarou celý …
 

A Modern Method For Guitar: Volume 1 (noty, kytara) (+doprovodný DVD-ROM)

Cena:  997 Kč
Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Moderní metoda pro kytaru 1   Moderní metoda pro kytaru od Williama Leavita je jednou ze …
 

Acoustic Finger Picking: Instructional DVD For Guitar (video škola hry na kytaru)

Cena:  331 Kč

Speciální objednávka

Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Akustické prstové vybrnkávání.   Jamie Findlay představuje 30minutovou hloubkovou studii …
 

Acoustic Fingerstyle Guitar With Rick Ruskin (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  731 Kč
Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Akustické prstové vybrnkávání ve stylu Ricka Ruskina.   Pokud očekáváte nějaký úhledně …
 

Mel Reeves: Acoustic Fingerstyles (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  666 Kč
Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Styly akustického prstového vybrnkávání.   Tato DVD výuka se věnuje základním technikám …
 

Acoustic Guitar Instrumentals 1 (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  765 Kč

Speciální objednávka

Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Akustické kytarové instrumentálky – 1. Uznávaný britský kytarista Martin Simpson učí ladění …
 

Acoustic Guitar Instrumentals 3 (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  765 Kč
Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Akustické kytarové instrumentálky – 2. V tomto třetím díle uznávaný britský kytarista Martin …
 

Acoustic Guitar Soloing (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  331 Kč

Speciální objednávka

Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Akustické sólování.   V této DVD výuce Jamie Findlay, mistr akustické kytary (a učitel na …
 

Adrian Legg: How To Become A More Creative Guitarist (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  765 Kč
Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Jak se stát kreativnějším kytaristou – Zasvěcené tipy pro prsty vybrnkávající hráče. Britský …
 

Alex De Grassi: Adventures In Fingerstyle Guitar - The Techniques And Arrangements (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  765 Kč
Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Dobrodružství prsty vybrnkávané kytary – Techniky a aranžmá. Získejte exkluzivních náhled do …
 

An Introduction To Open Tunings And Slide Guitar (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  765 Kč

Speciální objednávka

Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Úvod do hry v otevřených laděních na slide kytaru. V této DVD výuce učí Roy Book Binder …
 

Arrangements For Solo Acoustic Guitar 2 (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  765 Kč
Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Aranžmá pro sólovou akustickou kytaru – Instrumentálky od celonárodního šampióna 2. Pete …
 

Artie Traum: Guitar Chord Magic Lesson 1 (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  765 Kč

Speciální objednávka

Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Kytarové akordové kouzlo 1 - Country & Blues.   Otevřete svou hru světu akordů, …
 

Artie Traum: Guitar Chord Magic Lesson 2 (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  765 Kč
Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Kytarové akordové kouzlo 2 – Country & Blues.   Artie Traum pokračuje ve své snadno …
 

101 Guitar Tips: Stuff All The Pros Know And Use (noty, tabulatury, kytara) (+doprovodné CD)

Cena:  331 Kč
Kytara.   Škola hry na kytaru: 101 kytarových tipů: Co všichni profesionálové znají a využívají.   Tato publikace obsahuje …
 

Bag Of Tricks, Pocketful Of Licks (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  765 Kč

Speciální objednávka

Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Pytel triků, plná kapsa licků pro prsty vybrnkávanou kytaru. V této unikátní DVD výuce …
 

Beginner's Fingerpicking Guitar (DVD) (video škola hry na kytaru)

Cena:  765 Kč

Speciální objednávka

Výukové DVD.   Škola hry na kytaru: Prsty vybrnkávaná kytara pro začátečníky. Fred Sokolow nabízí komplexní úvod do prsty …
 

101 Songs For Easy Guitar - Book 7 (noty, melodická linka, texty, akordy)

Cena:  731 Kč
Melodická linka, texty & akordy.   Aranžmá pro snadnou kytaru.   1973 [Blunt, James] Alive [Pearl Jam] All These Things …
 
1  2  3  4  … 49   Další
 

Kytara (Z Wikipedie, otevřené encyklopedie)
 

Kytara je drnkací strunný nástroj (chordofon) s hmatníkem. Tón vzniká rozechvěním struny napjaté mezi dvěma pevnými body – nultým pražcem a vložkou kobylky. Struny jsou rozechvívány drnkáním prsty nebo plektrem (lidově trsátko). Hmatník umožňuje získávat další tóny zkracováním chvějné délky struny přitlačením struny na pražec. Z hlediska akustického patří kytara mezi nástroje s doznívajícím tónem. Kytara je akordický nástroj – umožňuje jednohlasou i vícehlasou hru.

 

Popis a ladění

 

Klasická kytara má šest strun povětšinou laděných takto: ehgdae. Pro snadnější zapamatování se používá věta: Ema hodila granát do atomové elektrárny. Notuje se v houslovém klíči a zní o oktávu níže, než se píše. Rozsah kytary v případě ladění E A d g h e1 je E–H2. Často se také používají kytary 12strunné, kde je každá struna zdvojena. Dvojice strun h a e1 jsou laděny stejně, u strun E A d g je vždy druhá struna naladěna o oktávu výš. 12strunné kytary mají bohatší zvuk a používají se především v country hudbě. Méně časté, ale zvukově o to zajímavější, je též ladění do konkrétního akordu, např.: G, D, apod. Při ladění do G se struny E,A,e1 podladí o celý tón, tedy na D,G,d1, čemuž je přirozeně třeba přizpůsobit akordické hmaty. Využívá se mj. v blues a country.

 

Existují také některé varianty 9strunných kytar, kytara se sedmi strunami a podobně. Další výjimkou jsou kytary basové a kytary havajské, které se též ladí do akordu a vyžadují tedy odlišný styl hraní.

 

Vrchní deska je nejdůležitější částí korpusu. Má podstatný vliv na kvalitu zvuku nástroje. Přejímá kobylkou chvění strun a zesiluje jejich zvuk, kterému dává zabarvení, sílu a určuje délku tónu. Vrchní deska musí být zhotovena z kvalitního dřeva hustých, pravidelných a rovných let. Nejlepším ozvučným dřevem je rezonanční smrk – lískovec, někdy se používá také cedr. Ve středu vrchní – rezonanční – desky je ozvučný otvor, jehož velikost, tvar a umístění má důležitý vliv na zvuk nástroje. Zevnitř desky jsou přiklížena ozvučná žebra ze smrkového dřeva, která podporují rezonanční vlastnosti a zvyšují mechanickou pevnost.

 

Spodní deska se vyrábí nejčastěji z palisandru (někdy z mahagonu) nebo z javoru. Má tři, někdy i čtyři příčná žebra.

 

Luby spojují vrchní a spodní desku. Vyrábějí se ze stejného materiálu jako spodní deska.
 

1. Hlava
2. Ořech
3. Ladící mechanika
4. Pražce
5. Výztužná tyč
6. Vykládání
7. Krk
8. Pata (akustická)–spoj těla a krku (elektrická)
9. Korpus
10. Snímače
11. Elektronika (otočné ovladače, hlasitost, tónová clona, přepínání snímačů)
12. Kobylka
13. Krytka
14. Spodní deska
15. Ozvučná deska
16. Luby
17. Rezonanční otvor
18. Struny
19. Sedlo
20. Hmatník

 

Krk kytary slouží jako základna pro hmatník. Krk je vystaven velkému tahu strun a musí být proto zhotoven z jednoho kusu tvrdého rovnoletého dřeva – převážně z mahagonu. Příčný profil krku má podstatný vliv na pohodlnost a techniku hry levé ruky.

 

Na krk kytary je přiklížen hmatník, do kterého jsou po celé délce zapuštěny pražce zhotovené z drátů kovových slitin. Hmatník se zhotovuje z jednoho kusu velmi tvrdého dřeva – nejčastěji to bývá eben popř. palisandr. Nultý pražec – ořech – je nejblíže hlavici nástroje. Je vyroben z velmi tvrdého materiálu (slonovina) a určuje – spolu s kobylkou – výšku strun nad hmatníkem a jejich rozmístění po šířce hmatníku. Kytara je laděna v rovnoměrně temperovaném ladění. Pražce jsou proto rozmístěné tak, že každý zkracuje proti předcházejícímu délku struny ke kobylce v poměru 2 : 1.

 

Krk kytary je zakončen hlavicí vsazenou pod mírným úhlem a tvoří s ní jeden celek. Hlavice slouží k umístění mechaniky. Pomocí mechaniky se napínají struny. Struna se uváže přes dírku na navíjecí váleček, na který je navíjena přes šroubový převod ladicím kolíčkem.

 

Velmi důležitou součástí kytary je kobylka, která slouží k uvázání strun na korpus nástroje (struník) a k přenášení chvění strun na vrchní desku (vložka kobylky). Kobylka je obvykle pevně přiklížena na vrchní desku kytary a vyrábí se z jednoho kusu tvrdého dřeva – eben, palisandr nebo mahagon. U některých starších kytar je kobylka položena na vrchní desce a drží jen tlakem strun. Vyměnitelná vložka kobylky se zhotovuje ze slonoviny a je umístěna v drážce (vzdálenost mezi nultým pražcem a vložkou kobylky se nazývá menzura). Za vložkou kobylky je struník s šesti otvory pro uvázání strun.

 

Kytara bývá zdobena dřevěným vykládáním (intarzie) okolo zvukového otvoru a po celém obvodu vrchní a spodní desky v místě spojů s luby. Intarzie slouží nejen jako ozdoba, ale i jako výztuha. Zdobení bývá charakteristickým znakem jednotlivých nástrojařů (stejně jako vyřezávaná hlavice). Kromě dřeva se používá někdy i perleť.

 

Kytara je povrchově upravena (broušení, tmelení, moření) a nalakována. Z akustického hlediska kvalita laku rozhoduje o tlumení chvění nástroje a tím má velký vliv na výsledný zvuk. Pro kvalitní mistrovské nástroje se používají lihové laky, jejichž základem jsou přírodní pryskyřice.

 

Konečný zvuk nástroje je závislý na strunách. U klasické koncertní to jsou nylonové struny (g, h, e1 – celistvý tažený materiál, E A d – nylonová vlákna opředená drátkem, který je většinou z postříbřené nebo pozlacené mědi), které umožňují i ty nejjemnější odstíny hry a jsou zvukově vyrovnané. U běžných kytar se používají struny kovové.

 

Zvuk také ovlivňuje, ve kterém místě se drnká na struny (kytarové rejstříky). Normální kytarový rejstřík je v blízkosti rezonančního otvoru. Blíže ke kobylce kytara vydává plechový, tvrdý zvuk (sul ponticello), nad hmatníkem pak měkký zvuk podobný harfě (sul tasto). Sul tasto je nejvíce výrazné při hře v polovině délky struny.


Historie

 

Vývoj všech strunných nástrojů byl velmi složitý. Jednotlivé vznikající nástroje se navzájem ovlivňovaly a postupně se vyvíjelo velké množství nástrojových odrůd a variant. Je historicky dokázáno, že drnkací nástroje jsou staršího původu než nástroje smyčcové a byly také častěji používány. V průběhu vývoje docházelo často k přeměnám drnkacích nástrojů na smyčcové (a naopak). Nástroje procházely různými konstrukčními změnami – měnily se tvary korpusů, počty strun a jejich ladění, atd. Pro zesílení zvuku nástrojů se jako nejvhodnější začala uplatňovat tenkostěnná dřevěná rezonanční skříň (korpus). Postupně vzniká na některých strunných nástrojích krk, dochází k upevňování strun ve struníkovém zařízení (vznik kobylky) a k ladění v ladicím zařízení (hlavice s kolíčky). U nástrojů kytarového typu se postupně vyvinul korpus do tvaru široké arabské osmičky. Dvě ploché desky (přední a zadní) korpusu byly spojeny bočními deskami (luby). Krk i korpus byly asi stejně dlouhé a hlavice se mírně zalamovala nazad. Název kytary pochází z arabského kitára a řeckého kithara.

 

Koncem 18. století se kytara ve svém vývoji ustálila přibližně do svojí dnešní podoby. Korpus získal kruhový rezonanční otvor a na krku byl hmatník s pražci. Kytara už měla dnešní ladění a počet strun (šest). Později se potom pro ladění začalo používat šroubového mechanismu. Začátkem 19. století zájem o kytaru velmi vzrostl a kytara se stala oblíbeným domácím nástrojem – používala se jako doprovodný nástroj ke zpěvu, uplatňovala se v komorní hře i sólově. Ve druhé polovině 19. století byla kytara částečně nahrazena klavírem, ale od 20. století začíná nový vzestup zájmu o kytaru, který trvá dodnes.


Druhy kytar


Akustické kytary

 

* Španělská kytara (také jen španělka) – je charakteristická kruhovým ozvučným otvorem a nylonovými strunami. Používá se především v klasické a španělské hudbě. Někdy se používají i kovové struny, ale obvykle není na tuto zátěž stavěna a tah strun nemusí vydržet.

 

* Westernová kytara má vetší tělo než španělka, kovové struny a užší hmatník. Většina má také oproti španělkám orientační značky, které usnadňují orientaci na hmatníku

 

* Jumbo je kytara určená pro kovové struny, má také kruhový ozvučný otvor. Korpus má masivnější a krk je přizpůsoben většímu tahu kovových strun. Používá se nejen v rockové a country hudbě.

 

* Jazzová kytara, nazývaná také Gibsonka (vyslovuje se [gibsnka], nikoli [džibsonka]) podle původního výrobce, se odlišuje klenutou horní deskou a tvarem ozvučných otvorů, které má dva, podobného tvaru jako u houslí. Je vybavena prvky cutway a pickguard. Má silnější a ostřejší zvuk, než španělka a je určena především pro jazzovou hudbu.

 

* Havajská kytara je konstrukčně podobná španělce, má širší luby a tedy mohutnější korpus. Je laděna do durového akordu a ke hře se používá zvláštní styl. Struny se nepřitlačují k pražcům, ale jejich délka chvění se zkracuje kovovým „pražcem“ drženým v ruce. Vzniká tak charakteristický chvějivý zvuk s plynulými přechody mezi jednotlivými tóny. Používá se v etnické a country hudbě. Existují i elektrofonické varianty havajské kytary (např. steel kytara)

 

* Dobro je nástroj s podobným laděním a stylem hry jako havajská kytara. Odlišuje se kovovými rezonátory umístěnými v otvorech vrchní desky. Nástroj byl zkonstruhován na počátku 20. století v USA (slovenským emigrantem Jánem Dopyerou – DoBro = Dopyera Brothers) a používá se v hudbě zvané „bluegrass“, což je součást americké country hudby, jedná se o speciální případ tzv. rezofonické kytary.

 

Elektroakustické kytary

 

Elektroakustické kytary konstrukčně vycházejí z akustické kytary, ale jsou opatřeny snímačem, umístěným nejčastěji v kobylce. Mechanicko–elektrický převodník snímače bývá obvykle piezoelektrický a přeměňuje změny mechanického tlaku na elektrický signál, podobně jako mikrofon. Umožňuje to zesilovat elektronicky zvuk nástroje, ale zvuk si zachovává barvu klasické kytary, na rozdíl od elektrofonické kytary s elektromagnetickým snímáním. Pro dosažení ještě věrnějšího zvuku bývá piezoelektrický snímač někdy doplněn malým mikrofonem, umístěným uvnitř korpusu. V kytaře bývá vestavěn předzesilovač s ekvalizérem.


Elektrofonická kytara

 

Kytara se na počátku 20. století začala používat i ve velkých orchestrech, kde vznikal problém se sílou zvuku – hlas kytary zanikal. Hledala se tedy cesta, jak zvuk kytary zesílit a byly zkoušeny různé principy a konstrukce snímačů. Nejlépe se osvědčil elektromagnetický snímač. Dnes jej tvoří malé cívky umístěné pod strunami, ve kterých se při pohybu kovových strun indukuje malé elektrické napětí, které je následně zesilováno zesilovačem. Cívka může být společná pro všechny struny nebo má svou vlastní cívku každá struna.

 

Elektromagnetický snímač nesnímá vibrací desky ale chvění strun, elektrofonické kytary tedy nepotřebují korpus. To se odrazilo na konstrukci – tělo se vyrábí z masivní desky dřeva, plastických hmot či jiných materiálů, případně může i chybět úplně. Postupně se vyvinuly další typické znaky. Ladicí kolíky se někdy umisťují v jedné řadě. Dalším vybavením může být páka, zvaná tremolo (hovorově, avšak nesprávně) nebo vibráto (vibrapáka), která umožňuje pohybovat při hře kobylkou a měnit tak výšky znějících tónů. Někdy bývají v kytaře vestavěny elektrické obvody jako předzesilovač nebo aktivní korekce.

 

Elektrofonická kytara je na těle opatřena konektorem Jack 1/4", pomocí něhož se připojuje k zesilovači. Použití zesilovače dává kytaře charakteristický zvuk, který je součástí některých druhů moderní hudby – rock'n'roll, big-beat atd. Signál z kytary se velmi často elektronicky upravuje pomocí efektů, jako např. booster, kvákadlo a pod.

 

Kytara - noty, akordy, texty písní, taby

noty na klavír, noty na zpěv, akordy na kytaru, akordy na ukulele, noty na ukulele, noty na akordeon, noty tahací harmoniku, noty na altsaxofon, noty na banjo, noty na baskytaru, noty na Bb nástroje, noty na C nástroje, noty na Eb nástroje, noty na bicí nástroje, noty na cello, noty na čtyřruční klavír, noty na foukací harmoniku, noty na harfu, noty na harmoniku, noty na housle, noty na keyboard, noty na klarinet, noty na kytaru, noty na lesní roh, noty na pozoun, noty na trombón, noty na příčnou flétnu, noty na saxofon, noty na tenorsaxofon, noty na trubku, noty na varhany, noty na violu, noty na zobcovou flétnu, taby na banjo, taby na baskytaru, taby na kytaru, texty písní, noty na dobro, noty havajskou kytaru, noty na steel kytaru, noty na mandolínu, noty na kontrabas, taby na dobro, taby havajskou kytaru, taby na steel kytaru, taby na mandolínu, škola hry na kytaru, škola hry na klavír, škola hry na zobcovou flétnu, škola hry na příčnou flétnu, škola hry na fagot, škola hry na mandolínu, škola hry na banjo, škola hry na baskytaru, škola hry na saxofon, škola hry na ukulele, škola hry na pozoun, škola hry na bicí nástroje, noty na dudy, škola hry na dudy, škola hry na kontrabas